zaterdag 31 december 2011

Hoop

Het jaar 2011 nadert zijn einde. Tijd om terug te kijken. Het economische tij zit niet mee, dus snijden 'we' massaal in cultuur, onderwijs en zorg. Primaire levensbehoeften voor ieder mens én voor werelverbeteraars. Ik denk hierbij ook terug aan Václav Havel (1936-2011), de zo kort geleden overleden oud president, dissident, politicus en schrijver van Tjecho-Slovakije en het latere Tsjechië. Afgelopen zomer werd ik getroffen door het volgende citaat van hem:


“Hoop is het vermogen om ergens voor te werken omdat het goed is, niet omdat het kans van slagen heeft.
Hoop is beslist niet hetzelfde als optimisme.
Het is niet de overtuiging dat iets goed zal aflopen, maar de zekerheid dat iets ertoe doet ongeacht de afloop.
Het is hoop, meer dan wat dan ook, die ons de kracht geeft om te leven en voortdurend nieuwe dingen uit te proberen, zelfs in omstandigheden die hopeloos lijken”
(uit: Disturbing the peace, 1986)

Het zal geen toeval zijn dat deze woorden mij aanspreken, omdat mijn naam Nadjèzjda is, hetgeen in het Russisch 'hoop' betekent. En dus blijf ik mij, in het klein, hard maken voor cultuur, onderwijs en zorg, ook al zijn de politieke en maatschappelijke omstandigheden hiervoor zorgelijk. Ik wens iedereen dan ook een hoopvol 2012 toe!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten